tisdag 28 juli 2015

BVC-besök

Idag har vi varit på BVC med Olle. Det var lite mer än en månad sedan vi var där sist, och då gick han ju upp superbra i vikt, i snitt 300 gram i veckan. Jag har känt på mig att han inte gått upp lika mycket under dessa veckor som gått sedan förra besöket då byxorna blivit stora i midjan (på Olle, tyvärr inte på mig), och vi hade tänkt att byta från storlek 2 på blöjorna till storlek 3 då 2:orna var väldigt tighta. Men så när vi köpt hem ett paket med 3:or, ja då var 2:orna helt plötsligt lika stora som när han började med dem för flera veckor sedan. Idag vägde han 5830 gram, vilket betyder att han gått upp exakt 400 gram på fem veckor, lite skillnad från att stadigt ha gått upp 300 gram i veckan, till att nu ha gått upp 400 gram på fem veckor.. Åsa, BVC-sköterskan tyckte att vi skulle ta en extra vikt på honom innan nästa inbokad besök, och det är ju skönt att hon vill ha lite extra koll på det. Under dessa veckor hade han ändå vuxit från 58 cm till 60 cm, och huvudomfånget hade ökat 1,5 cm till 40,5 cm, så han verkar ju ändå växa på, men från att ha legat ganska så mitt på på standardkurvan och såklart följt den,så ligger han nu en del under.

Helt ärligt så blev jag faktiskt inte så jätteorolig, då Olle verkar må hur bra som helst och jag märker på en gång om han är hungrig eller tex trött då han signalerar det på hela olika sätt. Han kräker ju inte heller så mycket längre, men det kan ju iofs ha med att göra att han inte vill äta så ofta som han gjorde för ca en månad sedan. Nu mera kräker han oftast bara precis efter att han har ätit.

Idag var det även dags för vaccination, och det är ju alltid lika hemskt när ens barn blir så ledset för att det får ont. Det gick ändå bra för Olle, och jag upplevde det inte lika jobbigt som med Nils, men man vänjer sig nog aldrig, även fast man vet att det för en god sak.


4 kommentarer:

  1. Bra att du inte oroar dig. Hur Olle mår är ju viktigare än vad vågen visar. Och den där extrema viktökningen som bebisar gör i början håller ju inte i sig hur länge som helst. Han går ändå UPP och det är det vikt-igaste, höhö. Men skönt att hålla lite extra koll såklart....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har jag "klämt in" en amning till på morgonen, eftersom han går många timmar utan att vilja amma från tidig morgon nästan fram till lunch. Han åt och var glad, så det kan ju inte varit fel, ah, jag vet inte..

      Radera
    2. Både på Jacks och Tims viktkurvor har man kunnat se en tydlig amningspuckel. Alltså. Vikten går spikrakt uppåt och sedan neråt och planar ut lite grann. Jack låg uppe en bra bit över medel men planade ner till medelkurvan. Tims kurva kämpade sig upp till medel men nu ligger han en kurva under. Det är normalt att det planar.

      Enda nackdelen med amning är att man inte har en aning om huuuuur mycket de får i sig vid varje amning. Olle kanske äter jättemycket varje gång och därför klarar sig. Hellre att han slurpar i sig 200ml var fjärde timme än 100 ml varannan timme... Men det vet man ju inte. Så länge han är nöjd så.

      Radera
    3. Alltså, du är så klok Jenny! Det har jag inte ens tänkt på, att han kanske få i ser mer per amning :)
      KRAM

      Radera