onsdag 12 december 2012

Vecka 39

Det närmar sig bf med stormsteg och jag funderar och försöker föreställa mig hur förlossningen kommer bli. Är väldigt väl inställd på att det kan bli lite hur som helst, och det tror jag är bra, så att man inte har en förutbestämd bild av hur det kommer bli och så blir man besviken om det inte skulle bli som man förväntat sig. Känns svårt att förbereda sig på mer än att det kommer göra sjukt ont, att lita på att kroppen vet vad den ska göra och att det kommer vara ett jäkla jobb - men som kommer vara värt varenda sekund. Jag har skrivit klart mitt förlossningsbrev, som blev mycket kort och konsist, hade inte så mycket att skriva mer än att jag önskar EDA och är öppen för det mesta.

Nu har jag äntligen kommit igång med att packa BB-väskan, och jag tror det mesta är nedpackat. Det är kläder till Micke som inte är nedpackade och sånt som får packas precis innan vi åker.

Kroppen: Har senaste dagarna blött väldigt mycket näsblod, och det kommer alltid när jag böjer mig fram tex när jag ska tvätta ansiktet och sedan tar det ca en halvtimma innan det slutar forsa (vilket det verkligen gör) blod ut näsan.

När jag promenerar har jag börjat få något fler sammandragningar, men inget som inte går att hantera.

Magen bara växer och växer och jag har fått ett rött märke som ibland kliar och sticker precis ovanför där min navelpiercing en gång satt (för 15 år sedan och då överdriver jag inte!). Försöker därför att smörja lite extra med bodylotion och gravidolja vilket faktiskt lindrar.
Vikt: + 7 kg.
 
Sömn: Sover ganska dåligt på nätterna och är lite trött på dagarna. Borde verkligen lägga mig och vila en stund på dagen!
 
Bebis: Jag känner faktikst bebisen allt mer igen vilket känns så himla bra! Även hickan han har kommit tillbaka som den var innan, dvs på förmiddagen och när jag går och lägger mig.
 
 
 
 Vecka 39
Barnet väger omkring 3400 gram, och är ungefär 50 cm långt. Det fyller ut hela magen och är ganska tungt. Många blivande mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över.
Man behöver sova och äta ordentligt för att orka med förlossningen. Om det är första barnet kan förlossningen ta upp till något dygn och det är inte ovanligt att man förlorar både en och två nätters sömn.
 
Barnet är nu förberett för sin födelse. Det har fått mycket näring och även skydd mot vissa sjukdomar genom att det har fått moderns antikroppar. De kommer att skydda barnet den första tiden innan det har bildat egna.
 
Barnets hjärna väger cirka 400 gram. Den utvecklas hela tiden och kommer inte vara helt färdig förrän barnet är runt två år. Tånaglarna har vuxit ut nu och täcker hela tån.
 
Text och bild lånad från 1177.
 

8 kommentarer:

  1. Ååå vad du är fin mitt hjärta! Extra plus för den julröda tröjan:) Var har du hittat den?
    Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack pärlan!
      Den köpte jag på VILA förra året, hade den på julafton :)
      Puss

      Radera
  2. Lite roligt, för exakt så blev det på mej också ovanför naveln, där ja hade en piercing. Som en liten bristning.
    Du ser så fin ut, och pigg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur har det gått med din navel, hur ser det ut nu?
      Tack, vad snäll du är :) Känner mig faktiskt pigg och fräsch, lite otymligt med magen när jag böjer mig ner eller ska vända mig i sängen, men det är det enda :)
      Kram

      Radera
    2. Det syns fortfarande men har blivit mindre. Ingenting jag tänker på så. Va härligt att du känner dej pigg! Klart magen är i vägen men den är ganska liten ändå tycker ja:)

      Radera
    3. Härligt att höra, då finns det hopp ;)

      Radera
  3. Det börjar verkligen närma sig nu! :)

    Hoppas ni hade en mysig lunch idag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättemysigt, saknade dig och Amanda! Hoppas hon mår bättre snart!
      Kram

      Radera