onsdag 19 september 2012

Vecka 27

Den är veckan av ledighet har gjort gott vad gäller min trötthet, jag känner mig piggare än på länge och har verkligen njutit av att gå hemma och pilla. Jag har städat en masssa och tvättat tråkiga grejer som man aldrig tvättar annars, mattor och sängkappa mm.

Kroppen: Har inte känt av någon halsbränna sen förra veckan, kanske beror det på att jag inte jobbat natt? Har fortsatt ont i ryggen nattetid, men sover ändå rätt bra. Har inte ont i ryggen under dagen, tror det beror på att jag promenerar mycket.
Vikt: + 3 kg.

Kost: Är huungrig på kvällarna! Försöker att inte stoppa i mig massa sötsaker, äter istället kesella och bär vilket fungerar helt okej.

 

 
Vecka 27
Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu mellan naveln och revbensbågen.
 
Fostret väger runt ett kilo, och kan vara omkring 37 centimeter långt. Håret kan ha börjat växa ut. Vissa barn kommer att födas med mycket och långt hår, medan andra inte har något hår alls när de föds.
 
Det finns ännu gott om plats för fostret att röra sig på. Många foster är mer vakna på kvällen, då man kan märka att det sparkar mer i magen. När fostret rör sig tränar det upp sin fysik för att bli starkare i kroppen.
 
De flesta barn skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt. Varje vecka, även dagar, gör stor skillnad. Om barnet skulle födas nu klarar tarmarna av att ta emot modersmjölk. Lungorna har utvecklats mycket, men även om barnet nu skulle klara av att andas luft behöver lungblåsorna ännu mer tid för att utvecklas fullt ut.

Text och bild lånad från 1177.

6 kommentarer:

  1. Så fin du är! Och duktig som står emot sötsaker! Kan ju inte ens jag göra ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Haha, vet du vad? SÅÅ himla duktig är jag faktiskt inte.. Just nu står jag tex och gör ananaspaj, som jag tänker äta ikväll framför tv:n och massa tända ljus :)

      Radera
  2. Veckorna tickar på minsann! Hur länge har du planerat att jobba? Ha en skön dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de gör väl de (även om de segar sig fram ;) ). Jag har ansökt om graviditetspenning och om jag får det beviljat kommer jag jobba till början på slutet på oktober/ början på november.
      Ha en skön dag du med!

      Radera
  3. Vilken fin mage du har! :)
    Är så kul att läsa din blogg så vi är beräknade i princip samtidigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Din mage är också så fin!
      Undra vem som kommer föda först? :)

      Radera