onsdag 12 september 2012

Vecka 26

Jag tycker att magen bara växer och växer, det känns nästan som det räcker nu. Det är många veckor kvar så större kommer jag ju att bli! I slutet på förra veckan hade jag ont i skinnet på nederdelen av magen, ungefär som på julafton när man ätit alldeles för mycket - fast 100 gånger värre. Det har faktiskt släppt och jag antar att bebis växer och gror där inne, om inte annat syns det!

Kroppen: Jag har börjat känna av halsbränna, och det kommer gärna när jag böjer mig ner och ska knyta skorna etc. Halsbrännan har jag bara känt av nattetid, dvs när jag jobbar. Tack och lov har jag inte känt av någon vadkramp mer.
Vikt: + 3 kg.

Kost: Det är svårt med maten när jag jobbar natt. Det blir gärna att jag äter mer än vad jag gör i vanliga fall eftersom jag är vaken fler av dygnets timmar plus att det är svårt att veta vad man ska stoppa i sig på natten så att man tillslut inte ser ut som en elefant...

Trötthet: Det går upp och ner med tröttheten. Mycket av tröttheten beror såklart på att jag har svårt att sova på dagarna när jag jobbat natt. Så fort jag "tagit igen" sömnen känner jag mig hyffsat pigg ändå. Sover rätt dåligt då jag börjat få ont i ryggen och måste ligga på sidan med benen i 90 grader och en kudde mellan knäna. Men har börjat lära mig hur jag ska ligga för att det ska göra minst ont. Fortsätter det så får jag gå till sjukgymnasten.

Bebis: Nu kan man se utanpå magen när bebis rör sig, huden höjer sig när bebis flyttar på sig och sedan helt plöstligt kommer en spark som verkligen syns. Det är så roligt och jag kan sitta långa stunder och bara titta.

 

 
Vecka 26
Nu utvecklar fostret sina lungor. Det tränar på att andas genom att dra in och ut fostervatten i lungorna. Fostret kan nu öppna och stänga sina ögon. Ytteröronen är helt färdiga och sitter på rätt plats.
 
Längden är nu cirka 35 centimeter och vikten är ett knappt kilo.

 
Text och bild lånad från 1177.


5 kommentarer:

  1. Fin du är! Njuuut av att vara gravid så mycket du kan! saknar dom där mysiga sparkarna:)

    SvaraRadera
  2. Tack söta Sara :)
    Många som säger det, så det försöker jag verkligen göra :)
    Hoppas allt är bra med dig och Signe!

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte att sparkarna var som mysigast där nånstans. Nu känns det mer som en ängvält som plöjer fram inne i magen. Men såklart, det är lite mysigt det med!

    SvaraRadera
  4. hihi, Ångvält ska det ju stå.

    SvaraRadera
  5. Haha, jag kan tänka mig att ju större bebis blir desto mer otrevligt kommer det kännas. Jag försöker ta vara på denna mysiga tid :)

    SvaraRadera