onsdag 15 augusti 2012

Vecka 22

Jag har haft lite svårt att sova de senaste nätterna, hittar liksom ingen bekväm sovställning. Sen kan sömnlösheten bero på att det varit så mycket runt omkring mig den här veckan, har inte haft en lugn stund. Jag ska till Stenungund imorgon direkt efter jobbet och har inte ens hunnit packa än... När John Blund inte kommer till mig på nätterna ligger jag och funderar på vilken barnvagn vi ska ha. Vi har nämligen varit och kollat två gånger till sen i helgen, ska visa er imorgon vad vi tittade på då.

Kroppen: Tror jag har börjat få sammandragningar, det liksom drar ihop sig och blir alldeles hårt precis under naveln. Kommer gärna när jag promenerar fort eller stressar på jobbet. Det är absolut inget som gör ont, men det är obehagligt. Måste nog inse att jag får börja dra ner på mitt tempo...
Vikt: +2 kg

Övrigt: Jag läääängtar efter bebis och drömmer mig bort. Funderar på hur det kommer bli med en ny liten familjemedlem och planerar barnrum vilket är såå kul!





Vecka 22
Fostret har fortfarande slutna ögon, men kan se ljus och mörker genom de tunna ögonlocken. Forskning har visat att synen börjar utvecklas redan i slutet på första trimestern, och att den nu börjar fungera. Vikten har ökat till 450 gram, längden till 27 centimeter.

Fram till ungefär mitten av graviditeten växer foster ganska lika. Det är därför
ultraljudsundersökningen som ger ett ungefärligt förlossningsdatum görs före vecka tjugo. Efter det börjar de individuella skillnaderna synas tydligare. Vissa barn ska bli långa och smala, andra kortare.

Text och bild lånad på 1177.

3 kommentarer:

  1. Vad mysigt det låter :)))
    Och du är sååå fint gravid!!

    SvaraRadera
  2. Söt mage:) försök att ta de lugnt om du känner av sammandragningar.. Jag fick oxå det tidigt. Kram!

    SvaraRadera