onsdag 8 augusti 2012

Vecka 21

Magen syns allt mer, och byxorna blir allt trängre. Eftersom jag är så kort blir alla t-shirtar och linnen alltid så långa på mig, men inte längre, nu är de snarare för korta, det är nästan så jag visar magen. Snart får jag nog börja köpa mig lite mammakläder, iallafall ett par jeans, ett par svarta byxor, linnen och t-shirtar. Jag kan fortfarande ha alla mina vanliga kläder, men frågan är hur länge till, haha.

Det är roligt hur intressant man blir för andra mammor nu när man är gravid, det är lite som att ha blivit medlem i en ny klubb - den med alla som fött barn. Alla delar glatt med sig av sina historier vilket är roligt.

Kroppen: Jag har lock i mitt vänstra öra mest hela tiden, så jag hör när jag andas och det ekar när jag pratar, riktigt irriterande. Det slutar inte om jag sväljer eller håller för näsan och blåser heller. Jag springer på toaletten två gånger per natt men hoppar över att tända lampan och går nästan i sömnen för att inte bli pigg och därmed inte kunna somna om - det funkar riktigt bra.

Mat: Den senaste veckan har jag varit riktigt hungrig på kvällarna och dessutom sjukt sötsugen. Det är med andra ord inget problem att äta stora portioner med mat längre.
Vikt: 56,6 kg (+ 1 kg)

Bebis: Sparkar och buffar i magen, och det är sååå mysigt! Förut var det mest på kvällarna med nu kan det komma lite när som, gärna när jag sitter ner på jobbet och dokumenterar.




Vecka 21

Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Det har blivit ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram.

Ytteröronen börjar få sin slutgiltiga form och sitter nu på rätt plats på fostrets huvud. Fostret kan höra och reagerar på både ljud och ljus.

Livet i livmodern är inte ansträngande för fostret, det lever i ett viktlöst tillstånd och behöver inte göra av med mycket energi. Det är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför mammans mage.


Text och bild lånad från 1177.


1 kommentar:

  1. Hahah ja "den" klubben. Den är väldigt inne nu ;)
    Fin du är!!

    SvaraRadera