torsdag 19 juli 2012

Vecka 18

Magen har allt blivit lite större nu när jag går in i vecka 18. Micke och jag ska på fest på lördag och jag vill ha nåt snyggt på mig. Börjar bli lite svårt att klä sig snyggt.. Jag kan fortfarande ha alla mina kläder och jeans, men det blir lätt att man ser lönnfet ut istället för sött gravid.. Var och köpte mig en tight kjol/tubtoppsklänning på Veromoda i veckan. Man kan ha den både som kjol och klänning, jag tänkte ha den som kjol när magen växer, och sedan ha en löst sittande blus över, ungefär såhär som Valerie Alflalo:


Kroppen: Nu när jag har haft semester har tack och lov fått allt mindre ont i magen, fick det iofs senast igår, och då blir jag fortfarande orolig att nåt ska gå snett.. Men jämfört med för några veckor sedan har jag mycket mindre ont!
Får lätt lock i mitt vänstra öra.

Trötthet: Är mer pigg kvällstid (tacke gode gud). Mitt på dagen kan jag bli lite hängig och går då gärna och lägger mig och vilar och läser en bok.

Mat: Blir mätt fort nu för tiden och äter därför mindre portioner mat än jag brukar. Försöker kompensera med många men små måltider (går dock sådär..). Blir lätt illamående när jag åker bil, främst när Micke kör - undra vad det kan bero på ;)

Bebis: Förra veckan skrev jag att jag kände det som att en fisk bubblade ut vatten ur munnen. Men vid 22-tiden på kvällarna känns det som att något spritter till där inne, det kanske är bebis ändå?

Vecka 17+0.


Vecka 18
Vid den här tiden brukar den första ultraljudsundersökningen göras. Ofta är det först nu som man som partner på riktigt kan ta till sig att ett barn är på väg. Ultraljud görs för att bättre kunna beräkna när barnet kommer att födas.

När man fått ett ungefärligt förlossningsdatum kan man också ansöka hos försäkringskassan om graviditetspenning, som kan tas ut från vecka 32. Graviditetspenning är till för friska kvinnor som har arbeten som är tunga eller innebär andra risker, och därför inte kan arbeta hela graviditeten.
Fostret väger nu 250 gram, är 20 centimeter långt och har börjat lagra på sig mer fett i kroppen. Fingrar och tår börjar se mer färdiga ut och man kan ana alla de små linjer som senare kommer att bli fingeravtryck.


Text och bild lånade från 1177.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar